Salgskuben: Hvad driver egentligt din forretning?

Vil du vide, hvilke kunder og varer, der driver din indtjening? Hvilke parametre skal du skrue på for at få gang i salget? Har din nuværende indsats i salgsafdelingen egentlig båret frugt eller ej? Et indblik i salgsdetaljerne skaber stor værdi for virksomhedens omsætning – både i det samlede billede, men også ned på detaljeniveau. Den indsigt får du med vores helt egen RelateIT salgskube.

Salgskuben er et værktøj, hvor du med salgsdata direkte fra din NAV/BC får overblik over din virksomheds omsætning og dækningsbidrag.

Salgskuben tager dig i hånden og giver dig indsigt i din virksomhed, som kan danne grundlag for mange vigtige beslutninger.

Kuben giver dig bl.a. mulighed for at analysere på salg af varer, ressourcer og finanskonti og måle på en række variabler. Det kan f.eks. være din omsætning/nettoomsætning, hvilke rabatter, der er givet og hvilken indflydelse de har på dit dækningsbidrag. Du kan også måle på, hvor meget af en varer, der er blevet solgt og meget mere end det.

Som standard er varebudgetter inkluderet, hvilket betyder, at du let kan se dine salgsbudgetter på varer og debitorer. Med kuben kan du også segmentere på dine produktionsbogføringsgrupper/varebogføringsgrupper, hvis du f.eks. har opdelt dine varer i varegrupper. Analysér også på de lagerlokationer, som du har i din NAV, dine debitorer og faktureringsdebitorer, hvor meget omsætning dine sælgere skaber og hvilken rabatmængde de giver. Det kan også være relevant for dig at analysere på afdelinger, produkter eller andre selvvalgte dimensioner. Det er blot et udpluk af nogle af de muligheder, som kuben giver dig.

Systemet kan opdatere op til 8 gange om dagen, så du altid kan logge på, og se de åbne og tilgængelige salgsfakturaer og -ordrer, samt din nuværende ordrebeholdning. Uanset set tid og sted. Alt sammen opsat visuelt enkelt i Power BI, så det er nemt at navigere rundt i og overskue.

Image

DYK NED I DIT SALG

Forestil dig, at du har en virksomhed, der sælger frisørartikler til frisørsaloner landet rundt via en webshop. I din webshop kan man som privatkunde købe diverse hårprodukter til eget forbrug, som gør din frisure ekstra flot. Det vil sige, du har både B2B- og B2C kunder. Det er snart tid til at planlægge, hvad sælgerne skal have med i kufferterne, når de kører ud til salonerne og præsenterer den kommende sæsons produkter. Derfor skal du vide, hvad der er særligt attraktivt for salonerne. Måske er det produkt, som salonerne sælger mest af, også særligt attraktivt for en privatkunde eller måske er det en helt anden kategori, som privatkunderne køber gennem din webshop.

Du tager fat i din salgskube, hvor du trækker data fra din NAV/BC, så du kan sammenligne salgsordrer fra dine faktureringskunder eller forsendelseskunder. Det ser ud til at være den samme shampoo, der er særligt eftertragtet. Du ved, at lige præcis den shampoo, har leverandøren lavet en ny version af, som er endnu bedre end den gamle. Den skal sælgerne gøre en indsats for at få præsenteret for kunderne. Du må hellere bestille lidt ekstra hjem, når nu den tidligere version går som varmt brød. Du kan faktisk også se, at specielt de midtjyske forhandlere får solgt lige netop denne vare. Fjernlageret i Midtjylland får derfor også lidt ekstra på lager, så de ikke løber tør, der hvor der er ekstra forespørgsel.

Med den viden, du nu ligger inde med, får du nemt og overskueligt et overblik over dine salgsdetaljer.

Vil du have mere indsigt i din virksomhed på en lige så overskuelig og nem måde?

Så skal du have fat i Microsoft Power BI og vores likviditetskube. Microsoft Power BI er en cloudbaseret Business Intelligence (BI) løsning, der hurtigt og enkelt giver dig indblik i din virksomhed med visualisering af data.

Med Power BI kan du nemt styre din forretning i den rigtige retning og tage beslutninger, der bygger på et faktuelt grundlag.

Vil du vide mere?


Image

Øjvind Mike Alstrup Nielsen
Produktchef